вівторок, 25 листопада 2014 р.

Методи вивчення особистості

Методи вивчення особистості
 метод спостереження
Спостереження - основний метод вивчення особистості , те, без чого немає будь підходу до вивчення особистості . Спостереження передбачає цілеспрямоване вивчення .
Вимоги до спостереження :
• збереження природності ;
• цілеспрямованість ;
• фіксація результатів .
1 . Природне спостереження - це спостереження та реєстрація спостережуваних проявів у реальному житті ( реальних життєвих умовах). Природне спостереження є багатим джерелом інформації.
Позитивні сторони:
• поведінка в природних ситуаціях ,
• проведення в повсякденному оточенні .
недоліки:
• непередбачуваність подій ,
• накладення проблем спостерігача ( особистий фактор) ,
• мала вибірка ,
• ненавмисне втручання в події, що (порушення чистоти спостереження ) .
2 . Польове спостереження . У цьому дослідженні поєднуються особливості природного спостереження та відповідного експериментального контролю .
  Метод опитування (інтерв'ю )
Один з найбільш старих і широко поширених методів отримання інформації про людей. При всьому розмаїтті , форми інтерв'ю можна розділити на структуровані і неструктуровані .
Оцінка методу інтерв'ю:
• Може давати надзвичайно корисну інформацію про особу індивідуума і його життєвої ситуації.
• Інтерпретація даних інтерв'ю носить надзвичайно суб'єктивний характер , і на неї можуть впливати уподобання самого інтерв'юера. Крім того , особистість інтерв'юера може непомітно впливати на те , наскільки відкритим і щирим проявить себе респондент під час інтерв'ю.
• Метод інтерв'ю необхідно використовувати у поєднанні з об'єктивними методами.
Стандартизовані тести (методи самозвіту )
Термін « самозвіт » в даному випадку використовується в значенні якої інформації , яку суб'єкт прямо повідомляє про себе шляхом відповіді на певні питання або шляхом вибору одного з наявних тверджень за умови обмеженої кількості варіантів ( наприклад , «так» , «ні» , « не знаю »). Опитувальники самозвіту відрізняються один від одного кількістю особистісних характеристик , вимірюваних одночасно ( табл. 25).
Тестові методи дослідження особистості
Сильні і слабкі сторони тестових методів:
• Сильні сторони:
• тести дають більш повну , визначену і систематизовану інформацію про особу , ніж , наприклад , методи спостереження і експерименту;
• одержувана інформація об'єктивна ;
• з тестами може легко працювати людина, що має відносно невелику формальну підготовку ;
• тести зазвичай володіють більшою надійністю порівняно з іншими методами.
• Недоліки:
• не захищені від навмисного обману ;
• не захищені від впливу еталонів соціальної бажаності і настановного поведінки .
метод експерименту
На відміну від інших підходів , експериментальний метод дозволяє дослідникам не тільки контролювати і передбачати певні феномени , а й давати їм пояснення .
Вимога етичних принципів проведення експерименту (Л. Хьелл , Д Зіглер , 1997 рік . ) :
• принцип обізнаного згоди ,
• принцип безпеки для життя і здоров'я досліджуваних ,
• конфіденційності .
Оцінка методу експерименту :
• Переваги :
• Дозволяє ізолювати окремі змінні і маніпулювати ними на свій розсуд .
• Встановлює причинно - наслідкові зв'язки : дозволяє робити висновки про причини .
• Збір даних , їх запис і аналіз об'єктивізованими .
• Недоліки:
• Коло феноменів , які можна вивчати , обмежений з етичних міркувань.
• Штучні лабораторні умови можуть обмежувати можливість поширити закономірності поведінки в експериментальній ситуації на поведінку в інших, не тестових умовах.
• На зміну досліджуваної змінної можуть впливати експериментальні артефакти (наприклад , уявлення про соціально бажаному або небажаному поведінці , необхідні характеристики , пристрасть експериментатора ) .
 Метод вивчення клінічних випадків
Метод вивчення історії хвороби забезпечує можливість глибокого аналізу окремої особистості. Цей метод направлений , перш за все , на діагностику та лікування індивідуумів , які страждають емоційними розладами. Крім того, вивчення клінічних випадків мало значення при створенні ряду теорій особистості і при вивченні здорових індивідів протягом багатьох років. При описі минулого клієнта ( описі клінічного випадку ) використовуються різні методи: біографічні та автобіографічні нариси , особистісні опитувальники і проективні тести , інтерв'ю , а також інформація , отримана від тих людей , які добре знають даної людини . Хоча історії хвороби являють собою цінне джерело знань про людей , цей метод не вільний від деяких недоліків , пов'язаних з тим , що об'єктом вивчення тут є конкретна людина .
Оцінка методу вивчення клінічних випадків :
1 . переваги :
• Показує складність і унікальність індивіда .
• Вільний від штучних і надуманих лабораторних умов.
2 . недоліки:
• Не забезпечує надійної основи для формулювання загальних принципів поведінки .
• Розглянуті випадки занадто приватні .
• Результати можуть відображати інтереси і особисті схильності дослідника.
• Чи не дозволяє виділити причинно - наслідкові відносини між змінними.
проективні методи
Термін « проективний метод» запропонував Л. Франк ( LK Frank , 1939) для позначення методів оцінки , в яких випробуваним дають невизначені стимули , зміст яких не передбачає чітких , обумовлених даною культурою відповідей . Подібні методи , що представляють собою швидше непрямий підхід до оцінки особистості , дозволяють людям « проектувати » на невизначений матеріал свої почуття , потреби , установки і ставлення до життя. Передбачається , що у відповідях на тестові стимули виявляються ознаки пригнічених імпульсів , захисні механізми особистості та інші її «внутрішні» аспекти .
Переваги та недоліки проективних методів:
1 . переваги :
• Тестові стимули щодо неоднорідні і неоднозначні, завдяки чому випробовуваний не знає , яку психологічну інтерпретацію отримають його відповіді .
• Непрямий спосіб подачі тестового матеріалу не спричиняє дію психологічні захисні механізми випробуваного , що дає можливість отримувати інформацію про такі аспекти особистості , які приховані від спостереження .
2 . недоліки:
• Недостатньо стандартизовані.
• Відсутня чітка процедура їх проведення , оцінки та інтерпретації .
• Мають низьку надійність і валідність .
• Інтерпретація занадто часто залежить від здогадок і інтуїції психолога , а це не сприяє підвищенню наукової цінності проективних тестів.
 кореляційний метод
Кореляційний метод використовується для встановлення зв'язків між змінними і всередині них. Дослідники , які використовують кореляційний метод , зазвичай зацікавлені в отриманні відповідей на спеціальні питання . Наприклад , чи можна на підставі успішності в коледжі передбачити професійний успіх надалі. Коефіцієнт кореляції як первинний статистичний показник позначає напрямок і силу зв'язку між змінними. Коефіцієнт кореляції може варіювати від -1,00 (повністю негативна залежність ) до +1,00 (повністю позитивна залежність) . Як дослідницька стратегія кореляційний метод дозволяє вивчати багато аспектів людської поведінки в природних умовах. Крім того , з його допомогою можна вивчати змінні , які ніяким іншим способом неможливо досліджувати з етичних міркувань. Однак кореляційний метод не дає переконливих доказів того , що одна змінна викликає появу іншої змінної , навіть якщо вони обидві тісно пов'язані , тобто , мають високий коефіцієнт кореляції . Кореляція не припускав встановлення причинних зв'язків.
Переваги та недоліки кореляційного методу :
1 . переваги :
• Дозволяє вивчати широке коло змінних , що відносяться до індивідуальних відмінностей .
• Дозволяє вивчати змінні в природних умовах реального життя .
• Дозволяє визначити , чи може наявна інформація про одну змінної використовуватися для передбачення появи ( дії ) другий змінної в майбутньому.
2 . недоліки:
• Чи не дозволяє робити висновок про те , що змінні причинно пов'язані.
• Можливі непорозуміння , викликані дією « третьої змінної ».
• Надійність і валідність шкал самооцінки можуть бути сумнівними.

• При проведенні дослідження особистості величезне значення має правильний вибір методів збору інформації та обробки матеріалу.

Немає коментарів:

Дописати коментар