Методи вивчення
особистості
метод
спостереження
Спостереження -
основний метод вивчення особистості , те, без чого немає будь підходу до
вивчення особистості . Спостереження передбачає цілеспрямоване вивчення .
Вимоги до спостереження :
• збереження
природності ;
•
цілеспрямованість ;
• фіксація результатів
.
1 . Природне
спостереження - це спостереження та реєстрація спостережуваних проявів у
реальному житті ( реальних життєвих умовах). Природне спостереження є багатим
джерелом інформації.
Позитивні сторони:
• поведінка в
природних ситуаціях ,
• проведення в
повсякденному оточенні .
недоліки:
•
непередбачуваність подій ,
• накладення
проблем спостерігача ( особистий фактор) ,
• мала вибірка
,
• ненавмисне
втручання в події, що (порушення чистоти спостереження ) .
2 . Польове
спостереження . У цьому дослідженні поєднуються особливості природного
спостереження та відповідного експериментального контролю .
Метод опитування (інтерв'ю )
Один з найбільш
старих і широко поширених методів отримання інформації про людей. При всьому розмаїтті
, форми інтерв'ю можна розділити на структуровані і неструктуровані .
Оцінка методу інтерв'ю:
• Може давати
надзвичайно корисну інформацію про особу індивідуума і його життєвої ситуації.
• Інтерпретація
даних інтерв'ю носить надзвичайно суб'єктивний характер , і на неї можуть
впливати уподобання самого інтерв'юера. Крім того , особистість інтерв'юера
може непомітно впливати на те , наскільки відкритим і щирим проявить себе
респондент під час інтерв'ю.
• Метод
інтерв'ю необхідно використовувати у поєднанні з об'єктивними методами.
Стандартизовані тести (методи самозвіту )
Термін «
самозвіт » в даному випадку використовується в значенні якої інформації , яку
суб'єкт прямо повідомляє про себе шляхом відповіді на певні питання або шляхом
вибору одного з наявних тверджень за умови обмеженої кількості варіантів (
наприклад , «так» , «ні» , « не знаю »). Опитувальники самозвіту відрізняються
один від одного кількістю особистісних характеристик , вимірюваних одночасно (
табл. 25).
Тестові методи дослідження особистості
Сильні і слабкі
сторони тестових методів:
• Сильні
сторони:
• тести дають
більш повну , визначену і систематизовану інформацію про особу , ніж ,
наприклад , методи спостереження і експерименту;
• одержувана
інформація об'єктивна ;
• з тестами
може легко працювати людина, що має відносно невелику формальну підготовку ;
• тести
зазвичай володіють більшою надійністю порівняно з іншими методами.
• Недоліки:
• не захищені
від навмисного обману ;
• не захищені
від впливу еталонів соціальної бажаності і настановного поведінки .
метод експерименту
На відміну від
інших підходів , експериментальний метод дозволяє дослідникам не тільки
контролювати і передбачати певні феномени , а й давати їм пояснення .
Вимога етичних принципів проведення експерименту
(Л. Хьелл , Д Зіглер , 1997 рік . ) :
• принцип
обізнаного згоди ,
• принцип
безпеки для життя і здоров'я досліджуваних ,
•
конфіденційності .
Оцінка методу
експерименту :
• Переваги :
• Дозволяє
ізолювати окремі змінні і маніпулювати ними на свій розсуд .
• Встановлює
причинно - наслідкові зв'язки : дозволяє робити висновки про причини .
• Збір даних ,
їх запис і аналіз об'єктивізованими .
• Недоліки:
• Коло
феноменів , які можна вивчати , обмежений з етичних міркувань.
• Штучні
лабораторні умови можуть обмежувати можливість поширити закономірності
поведінки в експериментальній ситуації на поведінку в інших, не тестових
умовах.
• На зміну
досліджуваної змінної можуть впливати експериментальні артефакти (наприклад ,
уявлення про соціально бажаному або небажаному поведінці , необхідні
характеристики , пристрасть експериментатора ) .
Метод вивчення клінічних випадків
Метод вивчення історії хвороби забезпечує можливість глибокого аналізу окремої особистості. Цей метод направлений , перш за
все , на діагностику та лікування індивідуумів , які страждають емоційними
розладами. Крім того, вивчення клінічних випадків мало значення при створенні
ряду теорій особистості і при вивченні здорових індивідів протягом багатьох
років. При описі минулого клієнта ( описі клінічного випадку ) використовуються
різні методи: біографічні та автобіографічні нариси , особистісні опитувальники
і проективні тести , інтерв'ю , а також інформація , отримана від тих людей ,
які добре знають даної людини . Хоча історії хвороби являють собою цінне
джерело знань про людей , цей метод не вільний від деяких недоліків ,
пов'язаних з тим , що об'єктом вивчення тут є конкретна людина .
Оцінка
методу вивчення клінічних випадків :
1 . переваги :
• Показує складність
і унікальність індивіда .
• Вільний від
штучних і надуманих лабораторних умов.
2 . недоліки:
• Не забезпечує
надійної основи для формулювання загальних принципів поведінки .
• Розглянуті
випадки занадто приватні .
• Результати
можуть відображати інтереси і особисті схильності дослідника.
• Чи не
дозволяє виділити причинно - наслідкові відносини між змінними.
проективні методи
Термін «
проективний метод» запропонував Л. Франк ( LK Frank , 1939) для позначення методів
оцінки , в яких випробуваним дають невизначені стимули , зміст яких не
передбачає чітких , обумовлених даною культурою відповідей . Подібні методи ,
що представляють собою швидше непрямий підхід до оцінки особистості , дозволяють
людям « проектувати » на невизначений матеріал свої почуття , потреби ,
установки і ставлення до життя. Передбачається , що у відповідях на тестові
стимули виявляються ознаки пригнічених імпульсів , захисні механізми
особистості та інші її «внутрішні» аспекти .
Переваги
та недоліки проективних методів:
1 . переваги :
• Тестові
стимули щодо неоднорідні і неоднозначні, завдяки чому випробовуваний не знає ,
яку психологічну інтерпретацію отримають його відповіді .
• Непрямий
спосіб подачі тестового матеріалу не спричиняє дію психологічні захисні
механізми випробуваного , що дає можливість отримувати інформацію про такі
аспекти особистості , які приховані від спостереження .
2 . недоліки:
• Недостатньо
стандартизовані.
• Відсутня
чітка процедура їх проведення , оцінки та інтерпретації .
• Мають низьку
надійність і валідність .
• Інтерпретація
занадто часто залежить від здогадок і інтуїції психолога , а це не сприяє
підвищенню наукової цінності проективних тестів.
кореляційний
метод
Кореляційний
метод використовується для встановлення зв'язків між змінними і всередині них.
Дослідники , які використовують кореляційний метод , зазвичай зацікавлені в
отриманні відповідей на спеціальні питання . Наприклад , чи можна на підставі
успішності в коледжі передбачити професійний успіх надалі. Коефіцієнт кореляції
як первинний статистичний показник позначає напрямок і силу зв'язку між
змінними. Коефіцієнт кореляції може варіювати від -1,00 (повністю негативна
залежність ) до +1,00 (повністю позитивна залежність) . Як дослідницька
стратегія кореляційний метод дозволяє вивчати багато аспектів людської
поведінки в природних умовах. Крім того , з його допомогою можна вивчати змінні
, які ніяким іншим способом неможливо досліджувати з етичних міркувань. Однак
кореляційний метод не дає переконливих доказів того , що одна змінна викликає
появу іншої змінної , навіть якщо вони обидві тісно пов'язані , тобто , мають
високий коефіцієнт кореляції . Кореляція не припускав встановлення причинних
зв'язків.
Переваги
та недоліки кореляційного методу :
1 . переваги :
• Дозволяє
вивчати широке коло змінних , що відносяться до індивідуальних відмінностей .
• Дозволяє
вивчати змінні в природних умовах реального життя .
• Дозволяє
визначити , чи може наявна інформація про одну змінної використовуватися для
передбачення появи ( дії ) другий змінної в майбутньому.
2 . недоліки:
• Чи не
дозволяє робити висновок про те , що змінні причинно пов'язані.
• Можливі
непорозуміння , викликані дією « третьої змінної ».
• Надійність і
валідність шкал самооцінки можуть бути сумнівними.
• При
проведенні дослідження особистості величезне значення має правильний вибір
методів збору інформації та обробки матеріалу.
Немає коментарів:
Дописати коментар